donderdag 30 april 2020

#ikleesthuis over redelijk lege kunstenaars


In de Online Bibliotheek kun je maar liefst 38 titels van Joost Zwagerman vinden. Dat is best een hoop, en ik moet toegeven dat ik er maar een paar van ken. Misschien is dat een schande, Zwagerman was tenslotte een bekend schrijver en ook een erg aanwezig mediahoofd.

Een tijdje terug las ik "Gimmick", uit 1989 en een boek dat voor redelijk wat rumoer zorgde. Waarom ik het nu precies las weet ik niet meer. Ik denk eigenlijk om te kijken of ik het eerder las.

In "Gimmick" kijken we een tijdje naar het leven van Walter van Raamsdonk, Raam voor vrienden en erg vage kennissen. Walter is schilder, al raakt hij in het hele boek niet of nauwelijks een potlood, penseel of kwast aan. Walter heeft een aantal vrienden, vaak kunstenaars. Een ervan zegt over kunst, "Kunst is een kwestie van timing, marketing en conceptual stategy.’. Walter is in het boek ernstig op zoek naar een vrouw, elke vrouw lijkt te voldoen, al verdrinkt hij bijna in het verlangen naar zijn ex, Sammy. Samen met wat andere kunstenaars brengt Walter een tijdje door op een Canarisch eiland. Daar drinken ze veel, snuiven nog meer en men is het zelden met elkaar eens. Heel soms leidt dat laatste tot vuistgevechten. 

Ik denk dat ik Gimmick eerder las, toen het uitkwam. Maar ik denk dat ik toen niet veel verder kwam dan een paar pagina's. Walter kun je, of beter, kan ik met de beste wil van de wereld geen aardig of boeiend iemand vinden. Hij hangt rond, kletst, heeft het moeilijk met iedereen en vooral zichzelf. En ik denk dat ik dat vroeger allemaal een beetje zielig en vooral erg navelstaarderig vond overkomen.

Maar, nu, erg veel later kon ik de humor van het boek wel zien. Ja, Walter is een zeurend type, zijn vrienden zijn dan wel kunstenaar maar blinken niet bepaald uit in fijne gedachtes over vrouwen, kunst of wat dan ook. De oppervlakkigheid galmt je tegemoet. Maar hun eigenwaan, het streven naar een zo hoog mogelijk omzet, het jagen naar sex en roem het heeft naast iets vreselijk leegs en treurigs ook iets dat in de buurt van grappig komt. Al is het dan een soort van meewarige grappigheid.

In de Online Bibliotheek staat Gimmick hier.

Ton


Geen opmerkingen:

Een reactie posten