vrijdag 10 april 2020

#ikleesthuis maar niet op vrijdag


Ik lees natuurlijk best op vrijdag. Maar om nu weer over een boek te tikken. Ik geef mezelf een dagje vrij. Dat mag best. Van mezelf.

Na het ochtendloopje van deze ochtend, ik ging rechtsaf vandaag, kwam ik thuis en zette een muziekje op. Om de dag een beetje op gang te brengen. Underworld, dansmuziek, al noem ik het zelf liever slimme dansmuziek. Poes vond het niks, die houdt alleen van reggae. Licht geïrriteerd is hij op het balkon gaan zitten.

Eind november, vorig jaar. Dat is zes maanden geleden? Na een jaar lang elke week een liedje te hebben uitgebracht vond Underworld het een aardig idee om een concert te geven in de Ziggo Dome in Amsterdam.

De Leukste Vrouw ter Wereld en ik waren er op tijd. Dat komt door mij. Ik ben heus vrij normaal maar ik heb een hekel aan te laat komen, en aan achteraan staan. Daarom zijn we vaak zo vroeg bij een concert dat de band bij wijze van spreken nog in het vliegtuig zit.

We stonden vooraan. De sfeer was euforisch, en dan ben ik nog voorzichtig. Iedereen was vrolijk, er viel geen enkel onvertogen woord. Ook niet wanneer iemand al dansend meerdere malen boven op je voet terecht kwam. En het was druk, heel druk. Het was op momenten zo druk dat je alleen kon bewegen wanneer degene naast je dat ook deed.

Net liep ik door de haven hier, over een kade van een meter of 5 breed. Wanneer je daar nu iemand tegenkomt gaat iedereen nog een extra paar stappen opzij. Een week of 2 terug werd daar nog half verontschuldigend bij geglimlacht, kijk mij eens voorzichtig zijn. Nu, nu is het al haast een automatisme.

Een beetje weemoedig, en met een "anderhalve meter" verbazing kijk ik naar filmpjes van de opeengepakte massa van afgelopen november.

Na het concert strompelden we, drijfnat van het zweet, uitgedroogd, moe maar uiterst tevreden naar een parkeergarage waar de auto stond. Een paar dage later kreeg ik griep. Gewone, niets aan de hand griep. Heerlijk overzichtelijke tijden waren dat, nog maar zes maanden geleden.

Fijne paasdagen, blijf binnen als dat even kan.

Ton

Geen opmerkingen:

Een reactie posten