donderdag 23 april 2020

Over het bibliotheekboekenafhaalpunt


Ik gok dat de enigen die dit hele coronagedoe nog een beetje lollig vinden de huisdieren zijn. Wanneer ik 's ochtend mezelf uitlaat zie ik tenminste hoopjes vrolijk springende honden die vaker dan ooit worden uitgelaten. En Poes is ook helemaal gewend aan mijn thuiswerken. Heerlijk, de hele dag iemand bij wie je in zijn been kunt gaan hangen, op zoek naar aandacht.

Bibliotheken zijn dicht, en blijven dat ook nog wel even. Zoals het nu lijkt in ieder geval tot 20 mei.

Dat betekent natuurlijk niet dat we maar een beetje voor ons uit zitten te kijken. Terwijl ik bv deze zinnen tik pingt de laptop elke keer doordringend als er weer een werkmail binnenkomt en om een antwoord smeekt.

Maar we doen natuurlijk meer dan alleen op pingeltjes reageren.

Boeken zijn te leen in de Online Bibliotheek en de ThuisBieb. Luisteren naar een boek kan via de LuisterBieb.

Sinds een week of wat zijn ook echte boeken die je in je hand kunt houden weer te reserveren. Die boeken worden dan op vrijdag thuisbezorgt. Uitleg daarover staat hier.

Vanaf dinsdag 28 april opent de bibliotheek een afhaalpunt. Uitleg over hoe dat precies werkt staat hier. Maar, in het hele korte komt het op het volgende neer. Boeken die in de Bibliotheek Langedijk in de kast staan kunnen gereserveerd worden. En die reserveringen kunnen daarna op een precies afgesproken moment worden opgehaald. De boeken liggen, verpakt, in het zaaltje dat rechts naast de bibliotheek is. Je gaat naar binnen, pakt het tasje waar je naam op staat en daarna ga je weer naar buiten. Klaar.

De bibliotheek zelf blijft gesloten en nee, daar kunt u dus niet naar binnen. Echt niet. Uitzonderingen worden niet gemaakt.

Omdat de bibliotheek al even dicht is worden abonnementen bij het verlengen met 13 in plaats van 12 maanden verlengd. Als een gebaar om de last van het gesloten zijn iets te verlichten.

En natuurlijk hopen we dat de bibliotheek vlug weer echt open kan. Al zal dat "echt" zeker in het begin heel anders zijn dan we gewend waren. Ik lees net, dat was weer zo'n pinggeluidje dat een landelijk protocol al bijna af is en dat er aan andere zaken wordt gewerkt. Want net als bij andere sectoren zullen er eerst landelijk dingen afgesproken en vastgelegd moeten worden voor lokale bibliotheken langzaam maar zeker weer aangepast open zullen gaan. Al zijn we zelf natuurlijk ook al aan het nadenken en schuiven. Zodra er daar meer bekend over is, nou ja, dan maken wij dat ook weer bekend.

Tot het anders gaat worden tik ik stukjes over boeken in de Online Bibliotheek en verwijder ik af en toe een kat die in mijn been hangt. En blijf ik zoveel als dat kan binnen. Want dat blijft, ondanks bezorg- en afhaalmogelijkheden nog steeds het belangrijkste uitgangspunt.

Ton






Geen opmerkingen:

Een reactie posten