vrijdag 17 april 2020

#ikleesthuis een boek uit de boekwinkel



Natuurlijk, ik tik stukjes over boeken die je in de Online Bibliotheek kunt lezen. Omdat bibliotheken  dicht zijn. En omdat ik nu eenmaal in een bibliotheek werk tik ik over bibliotheekboeken.

Maar vandaag even niet.

Want bibliotheken zijn dan misschien het allerleukst, maar daarna komen toch meteen de boekhandels. Ja, ik sla plekken als Paradiso, schouwburgen, festivals, steden, hele landen en werelddelen voor het gemak even over. Maar u begrijpt de bedoeling.

Een alarmerend artikel in de Volkskrant stelt dat door de coronacrisis een derde van de boekhandels failliet dreigt te gaan. En nu heb ik meer dan iets met boeken dus ik ben bevooroordeeld maar je moet er toch niet aan denken. Een derde.

Lang geleden heb ik een blauwe maandag, ok twee jaar in een boekhandel gewerkt. En uit die tijd herinner ik me de bevlogenheid van de iedereen die er werkte, het enorme werkplezier en, ook toen al de financiële zorgen. Want een boekhandel in de lucht houden kost een forse bak geld. Al die boeken die er staan moeten immers wel betaald worden, voor ze verkocht worden. Tel maar na en je ligt er al wakker van.

Dus, natuurlijk zijn bibliotheken belangrijk. Maar vergeet in deze tijden de boekhandels niet. En ik weet, ook de restaurants, schoenenwinkels, kroegen, iedereen heeft het erg moeilijk. Maar een boekhandel die verdwijnt, daarvoor komt er eigenlijk maar hoogst zelden één terug. Weg is weg zeg maar.

Lees bibliotheekboeken, via een app, een eBoek, die dingen. Maar lees ook juist in deze tijd een boek uit de boekwinkel. De lokale boekwinkel, als die er is. Of bestel een boek. Vrijwel elke lokale, kleine of grotere boekwinkel heeft een website waar je kunt bestellen. Koop een boek, zodat het straks ook nog kan..

Ton




Geen opmerkingen:

Een reactie posten