dinsdag 4 februari 2014

Karl Marlantes - Matterhorn (boek)


Ik heb niks met verhalen over oorlog.
Ik heb niets met verhalen die in jungles spelen.
Met verhalen waarin tientallen namen voorkomen kan ik weinig.
Teveel afkortingen en militaire termen doen me duizelen.

Matterhorn van Karl Marlantes gaat over de oorlog in Vietnam. Het verhaal speelt zich voor een groot deel af in de claustrofobische jungle bij de grens met Laos en, toen nog Noord Vietnam. Er komen bergen mensen in het toch al dikke boek voor. En er is een register waarin je alle afkortingen nog eens na kunt zoeken.

Al met al, ik zou dit boek echt helemaal niets moeten vinden.

Marlantes schreef, nadat hij zelf in Vietnam had gevochten, 30 jaar aan dit vuistdikke boek.

En met "vuistdik" kan ik dan een fijn bruggetje maken naar hoe dit boek overkwam, op mij dan. Als een dreun. En nu ben ik ook al niet gek op grote woorden, dit is tenslotte Noord Holland, maar dit is me toch een dreunend prachtboek.

Kun je dan nu misschien even uitleggen waarom dat zo is?

Nou, nee. Niet echt dus.

En dat is misschien ook wel het raarknappe van het boek. Het is een aaneenschakeling van gewelddadige, brute en relatief zinloze gebeurtenissen die redelijk rechttoe rechtaan worden beschreven, gewoon van A naar B. Niks geen literair gedoe met verschuivende tijden of perspectieven en zo. Soms is het pathetisch en ergens tegen het eind zit zelfs een scene die in een Bouquetreekboekje niet uit de toon was gevallen.

Matterhorn is een heuvel in Vietnam. De Amerikanen bezetten de heuvel, verlaten hem weer, trekken de jungle in om bij hun terugkeer de heuvel opnieuw te moeten bezetten.
Hopen mensen gaan dood. Soms heroïsch maar vaker nog door stom ongeluk.
Je leest de angst, je voelt de huiver, maar ook de spanning van het onwerkelijke en het onmenselijke.

Zeshonderd pagina's. Ik vond het indrukwekkend, bij vlagen zwaar ontroerend, prachtig en toch kan ik er niet een echt fijn stukje over schrijven. Ik kan niet echt komen bij dat wat het boek met je doet.

Dus of je nu zomaar dit boek gaat lezen, zonder dat echt duidelijk is geworden waarom het nu zo goed is is zwaar te betwijfelen.
Al zou je het wel moeten lezen.
Echt.

Het boek reserveren kan hier

 
Ton

Geen opmerkingen:

Een reactie posten