vrijdag 21 februari 2014

Er is geen foto van John Cage met een walvis


Een paar namen komen altijd terug.
Dylan, Lambchop, Bill Evans en John Cage. En van geen van die namen kan ik echt uitleggen waarom ik steeds weer naar hun muziek luister.

Neem de klaagzang voor de walvis van John Cage. Twee stemmen die zonder al teveel intonatie langzaam en zonder nadruk een minuut of 25 lang de letters van het woord whale zingen.

Je zou "Litany for the whale" meditatieve muziek kunnen noemen. Maar van die term word ik zelf dan weer erg onrustig.

Had John Cage, componist van en met stiltes, toeval, versterkte cactussen en andere rarigheid iets met walvissen?

Heeft het een bedoeling,
is er logica,
gaat het eigenlijk ergens over,
of naar toe?

En waarom niet dan?

Er is, zover ik kan zien geen foto van Cage met een walvis.
Gelukkig is er wel een foto van hem met een kat.
Dat is fijn, ik heb niks met walvissen, grote logge zwembeesten zijn het.
Katten zijn veel leuker.

Nee, dit gaat dus verder ook weer eens nergens heen.


John Cage: Litany for the whale is te leen via Muziekweb.

Ton

Geen opmerkingen:

Een reactie posten