donderdag 13 februari 2014
Een whiskeymerk maakt een filmpje over laaggeletterdheid.
U leest dit.
Dus heeft u in in ieder geval één probleem niet.
In Nederland zijn 250.00 mensen die niet kunnen lezen en schrijven. Anderhalf miljoen Nederlanders boven de zestien jaar hebben grote moeite met lezen en schrijven. Deze mensen noemen we laaggeletterd. Zij zijn niet in staat gedrukte of geschreven informatie te gebruiken en kunnen hierdoor minder goed functioneren in de samenleving, thuis en op het werk. Twee derde is van Nederlandse afkomst en één derde is van buitenlandse afkomst.
Ook van laaggeletterdheid is uit te rekenen wat het de maatschappij kost. Maar dat ga ik niet opschrijven. Want hoewel het handig kan zijn om iets in geld uit te drukken ga je, als je dat doet misschien makkelijk voorbij aan wat het persoonlijk voor iemand kan betekenen, niet kunnen lezen.
Een Whiskeymerk in Zuid-Afrika liet een commercial maken die laat zien hoe iemand leert lezen, en wat dat voor hem en zijn omgeving betekent.
En natuurlijk zit er een commercieel belang in het maken van zo'n reclamefilmpje.
En natuurlijk, het spotje is schaamteloos sentimenteel en zoet
En natuurlijk is de realiteit anders dan een filmpje.
Maar toch. Je zou willen dat er zo'n filmpje in Nederland werd gemaakt.
Omdat u misschien wel goed kunt lezen maar dat hoeft dus echt niet voor iedereen in uw omgeving zo te zijn.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten