vrijdag 20 december 2013

Onder m'n huid



Hij is dan net gaan staan.

I would sacrifice anything come what might
For the sake of havin' you near

Het orkest gaat harder spelen. De blazers stuwen de melodie omhoog, pakken de zanger op en geven hem ruimte om het uitdagend, bijna strijdlustig te zingen,

In spite of the warning voice that comes in the night
And repeats - how it screams in my ear: 

Daar zit het mooiste stukje, dat natuurlijk maar kort duurt. De handen wat omhoog naast het hoofd, "kom maar, kom maar, zeg het maar. Ik heb het al zo vaak gehoord dus zeg het nog maar een keer".

Don't you know, you fool, ain´t no chance to win
Why not use your mentality - get up, wake up to reality?
And each time I do just the thought of you
Makes me stop just before I begin.

Het is bijna dansen wat hij doet bij die zinnen. Niet meer ingehouden, teruggetrokken zoals eerst, het is bijna als zijn tong uitsteken naar de warning voices in zijn head.
De muziek kalmeert, net als de zanger.

Cause I've got you under my skin.

Frank Sinatra zong "I've got you under my skin" van Cole Porter voor het eerst in 1946. Een echt prachtlied werd het nadat Nelson Riddle een arrangement schreef waarin de eerste helft redelijk rustig en cool klinkt.

I've got you under my skin.
I've got you deep in the heart of me.
So deep in my heart that you're really a part of me.
I've got you under my skin.
I'd tried so not to give in.
I said to myself: this affair never will go so well.
But why should I try to resist when, baby, I know down well
I've got you under my skin?

In het deel na de break valt die terughoudendheid weg.
Zelfde tekst, maar met een bijna lefgozerige 
uitdagendheid gezongen, "Ik heb het allemaal al eens gehoord, ik weet het allemaal wel. Maar ik ga me er niks van aantrekken".

Het filmpje komt uit 1965. Er hangt soms zichtbaar een microfoon boven Sinatra. Foutjes houden het menselijk. Foutjes horen erbij. De man met de stem was ook nog eens verkouden. Verkouden! En dan zo die woorden, die zinnen kunnen zingen.

And I like you under my skin

Je hoort hem bijna zeggen, "Zo, het is niet anders".
En dat allemaal in 2 minuten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten