woensdag 18 december 2013

Een soort van over Lawrence of Arabia


Zondag 15 dec. 2013 hoor ik op het nieuws dat Peter O' Toole is overleden, hij werd wereldberoemd door een rol, als de hoofdrolspeler van de beroemde film Lawrence of Arabia. hij werd 81 jaar. Hij kreeg een ere Oscar voor zijn werk.




Dit weekend kwam de jongste zoon van mijn broer weer eens bij mij logeren.
Vanaf het moment dat hij geboren is hebben wij een hechte band, een klik zogezegd.
Als hij er is laten we onze fantasie gaan. We schilderen, knutselen, zoeken in de natuur naar materialen om iets moois mee te maken.
We maken tipi's, totempalen, we vullen schatkisten.
We struinen rommelmarkten af op zoek naar schatten, een ring, een masker, iets wat volgens ons een mysterieuze achtergrond moet hebben gehad.
We fantaseren er verhalen bij.
Maar nu is hij 12 en beseft dat de wereld op hem zit te wachten en twijfelt of die geweldige fantasieën hem wel verder kunnen helpen.
Ik heb een hele stapel boeken voor hem klaarliggen. Over het wilde westen, De mysterieuze aarde en de Donald Duck.
Ook de film Indiana Jones, maar eerst gaan we de kerstboom opzetten.
De hele middag is hij bezig om mijn huis prachtig te versieren en s' avonds zitten we in een met kaarsen en kerstboomlichtjes versiert huis.
Als hij naar bed gaat vraag ik hem wat hij wil lezen, Robinson Crusoe heeft hij uit en hij hoeft geen nieuw boek.
De volgende dag vindt hij geen schatten meer op de rommelmarkt, maar net als we besluiten naar huis te gaan valt zijn blik op een speelgoedauto, een rode Ferrari.
Misschien wel een nieuwe toekomstdroom, we nemen hem mee.
We kijken samen naar de film van Indiana Jones, maar ik denk alleen om mij te plezieren.
S' avonds als hij weer thuis is, nestel ik me op de bank om de film Lawrence of Arabia voor de zoveelste keer te bekijken.
Mijn blik valt op een houten beeldje, een Afrikaanse vrouw. Vanmiddag gekocht van iemand die mij vertelde dat het beeldje in een kist zat, gevonden op de zolder van haar inmiddels overleden schoonfamilie.
Ja lieve jongen, je tante laat haar fantasieën nog even gaan.


De film Lawrence of Arabia (1962) Het op waarheid gebaseerde meesterwerk Lawrence of Arabia geregisseerd door David Lean. Tijdens de WO 1 krijgt de Britse Luitenant T.E. Lawrence de opdracht de Arabieren te steunen in hun gevecht tegen de Duitsgezinde Turken. De Brit slaagt erin de genegenheid te winnen van de Arabieren en in het bijzonder van prins Feisal. Er ontstaat een bijzondere vriendschap tussen deze twee eigenzinnige leiders.

De film is via deze link in de bibliotheek te reserveren.

Conny

Geen opmerkingen:

Een reactie posten