vrijdag 28 juni 2013

En Joni zingt over het bed dat te groot is


Ook na 3 jaar zie ik zijn blik weer zo voor me. Een blik van totale uitgelaten vreugde en niets anders. Terwijl hij sprong zal hij zich omgedraaid hebben, zo zag ik zi....

"Zeg. Hoor eens. Ga je het nou weer over dat optreden van Faithless hebben?"
"Ja, eigenlijk wel"
"Maar dat heeft toch helemaal niets met het liedje van vandaag te maken?"
"Nou, het is een liedje van Faithless"
"Ja, maar het is een langzamig lied en jouw herinnering gaat over iets heel anders"
"Het is gewoon een bruggetje, je moet toch wat"
"Het dan is wel een heel krakend bruggetje he?"
"Nou en? Je moet soms over een gammel bruggetje om bij iets moois te komen"

Don't leave staat op de eerste cd die Faithless maakte. Het lied wordt gezongen door Jamie Catto en er gaat het hardnekkige verhaal dat hij zijn regels naakt inzong. Het zal. Misschien is het waar, misschien niet. Het lied klinkt in ieder geval vrij naakt. Een sample met het gekraak van een grammofoonnaald, een droog slome drumtik en een bijna te smekend gezongen "Ik weet dat ik niet de makkelijkste ben maar ga nou alsjeblieft niet weg".

En er zijn die regels die ergens in mijn hoofd zijn blijven hangen

There's a record you used to play,
there's Joni singing 'bed's too big without you',
And I know just what she's singing it for.

Joni is Joni Mitchell en Prince heeft ook ergens een lied waarin hij naar Joni verwijst. Zelf heb ik nooit begrepen wat er zo bijzonder is aan de muziek van ....

Nee, nu wordt het gewoon warrig.
Zelfs voor een gammel bruggetje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten