woensdag 8 januari 2014

De Boekendief - Marjus Suzak (boek)


December ligt weer achter ons, maand van cadeautjes en gezelligheid. Het begint met het Sinterklaasfeest op 5 december. Als Sint is uitgezwaaid gaan we naadloos door met het opzetten van de kerstboom en ook dan willen we elkaar graag verrassen met cadeaus.                                        
Op de bieb deden we hier ook aan mee door onze 53 vrijwilligers te verwennen met een kerstlunch en een cadeautje.  Maar daarmee hebben we het nog niet gehad.                                                                                                                                            
De medewerkers  van de bieb volgden een cursus “Feedback” en daarin mochten we elkaar cadeautjes geven in de vorm van een compliment, maar gek genoeg ook door het geven van een “niet compliment”. Vertel je collega wat storend is in zijn/haar gedrag. De ontvanger ziet dit als een cadeau door aan zichzelf te werken en daardoor weer beter in het team te passen.                             
Als je er van houdt een prima maand die er door alle feesten voor zorgt dat je, voor je het weet in januari bent belandt. 
Een gloednieuw jaar en op weg naar het voorjaar                                                                                                         
Tot slot nog een cadeau van een boek gelezen. Echt weer een schot in de roos.  De Boekendief”. Een totaal verkeerde titel voor een bieb maar neem het niet te letterlijk. Het  “stelen” van een boek heeft hier veel overeenkomsten met het “ lenen” van een boek in de bieb. 

Het boek speelt zich af tijdens de 2e Wereld oorlog. Toen ik de inhoud van het boek las dacht ik, alweer een boek over de oorlog, maar zoals veel boeken over dit onderwerp wordt het weer vanuit een heel ander oogpunt belicht. Ook het standpunt dat elke Duitser per definitie fout zou zijn tijdens de oorlog wordt door dit boek ontkracht.

Het boek wordt door De Dood zelf vertelt en speelt zich af in Duitsland. Hij volgt het meisje Liesel Meminger tijdens haar reis samen met haar moeder en broertje naar München waar zij opgenomen zullen worden in een pleeggezin. Onderweg sterft het jongetje en tijdens de begrafenis “steelt” Liesel haar eerste boek en er zullen nog vele boeken volgen. Dit verklaart de titel van het boek en de bijzonder manier waarop zij de boeken “steelt”.  Liesel weet door haar innemende karakter menigeen voor zich te winnen waaronder de vrouw van de Burgemeester, die alles te maken heeft met de diefstal.  Dit, samen met heel mooie uitspraken van De Dood waaronder : Vijfhonderd zielen. Ik droeg ze in mijn vingers, als koffers. Of ik gooide ze over mijn schouder. Alleen de kinderen droeg ik in mijn armen, maken dit boek tot één van de bijzonder mooie boeken die ik heb gelezen

Gitta

Geen opmerkingen:

Een reactie posten