donderdag 10 oktober 2013

Twee boeken van Willy Vlautin, De ruwe weg en Noordwaarts



Rauw, invoelend, naïef, hopeloos en toch ook vol hoop. Zo schrijft Willy Vlautin (schrijver en singer/songwriter van de band Richmond Fontaine)  zijn verhalen over de levens van jonge mensen in moeilijke situaties.

“Noordwaarts” en “De ruwe weg”  zijn de twee romans die ik gelezen heb.
Beide levensverhalen zijn bijna te heftig om te lezen. Jonge mensen aan de onderkant van de samenleving. Getekend door hun familie en de situatie waarin zij opgroeien. Als je alleen af zou gaan op de tekst op de achterkant van de boeken, dan zou je al bijna afhaken, maar de foto op de cover deden mij besluiten om “De ruwe weg”  te gaan lezen. Desolaat, triest en toch sfeervol en vol hoop op een goede afloop. Na het lezen van “De ruwe weg” zat het  verhaal nog lange tijd in mijn hoofd. 

Verrast was ik, toen ik bij het opruimen van de materialen een ander, eigenlijk eerder, boek tegen kwam van Willy Vlautin: “ Noordwaarts”. Dit verhaal nog desolater dan “de ruwe weg”.
Als ik niet wist wat voor schrijver ik in mijn handen had, had ik het misschien wel weggelegd, zo schrijnend is het verhaal.
Sfeervol is de CD die bij het boek zit. Melancholische, akoestische muziek. Beide prachtig en een aanrader!



“De ruwe weg” (ondertitel Lean on Pete, prachtige, symbolische naam
Een ontroerende roman over de vriendschap tussen een jongen en zijn paard.

De ruwe weg verhaalt over een reis die de lezer lang zal bijblijven, een tocht vol levensechte personages tegen het decor van een grimmig Amerikaans landschap. Het verhaal van een vriendschap tussen mens en dier, en van een jongen die probeert de hoop levend te houden. Charley Thompson is vijftien jaar en zoekt een thuis. Eten op tafel, een school om naartoe te gaan en iemand die om hem geeft. Zijn moeder is weg en aan zijn vader heeft hij niks, dus zoekt hij zijn toevlucht op de plaatselijke renbaan. Op die plek ontmoet Charley het versleten renpaard Lean on Pete, dat Charleys reisgenoot wordt wanneer deze zijn leven in eigen hand neemt. Samen met Pete gaat Charley op zoek naar zijn tante, de enige persoon uit zijn verleden die hem een toekomst kan geven.


“Noordwaarts”
Allison Johnson is tweeëntwintig, zwanger van een vriendje dat haar mishandelt, en hopeloos aan de drank. Als de gelegenheid zich voordoet om aan haar troosteloze bestaan in Las Vegas te ontsnappen, neemt ze de benen.
Met slechts een paar dollar op zak belandt ze moederziel alleen in de godverlaten woestijnstad Reno, waar ze wanhopige pogingen doet een nieuw bestaan op te bouwen. Ze warmt zich aan de gesprekken met haar denkbeeldige beste vriend, de bekende filmacteur Paul Newman, en aan de vriendelijke gebaren van mensen die ze nauwelijks kent.

Beide boeken zijn te leen in de bibliotheek. en als ze zijn uitgeleend kunt u ze natuurlijk reserveren.
Klik hier voor de "De ruwe weg" en hier voor "Noordwaarts"

Eveline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten