dinsdag 24 augustus 2010

Kastelen en Casanova


Het fijne van vakantie is, vind ik, dat je naast het vertoeven op een andere plaats in de wereld, je ook iets opsteekt over het land, de mensen, de gewoonten en de historie.
Nu was ik de afgelopen twee weken in Tsjechie.
Uit de boeken wist ik wel al: dit is het land van de kastelen. Maar dat t er zoveel zouden zijn ? Daar had ik geen idee van.
Boek over Tsjechie mee en een woordenboek mee, want je wilt toch op zijn minst een paar woordjes kunnen zeggen en hoe kom je er anders achter wat er op de menu kaart staat ? (en dat "hranolky" het Tsjechische woord voor patat is ?)

Na zoveel kastelen en burchten, is ook duidelijk dat een burcht wel een kasteel is of een deel ervan, maar dat een burcht niet noodzakelijkerwijs een kasteel hoeft te zijn.
Een burcht is een extra versteviging, een slotgracht. Een plaats om je te verbergen voor de vijand.


Verder is het ook prettig om te weten dat Casanova, jawel, Giacomo Casanova (1725-1798), de vrouwenversierder die wereldberoemd is, aan het einde van zijn leven in Tsjechie woonde, in een kasteel in de Bohemen, bij ene graaf Joseph von Waldstein-Wartemberg .
En wat was hij daar ?
Juist: bibliothecaris !
En nu wil ik nooit meer horen dat dit een "stoffig" of zelfs saai beroep is ;-)

Karin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten