woensdag 19 augustus 2015

"Er gaat iets nieuws gebeuren!"


Er gaat hier iets nieuws gebeuren! Vanaf volgende maand schrijf ik hier namelijk een zogeheten gastblog over lezen en boeken. Deze blogpost verschijnt overigens ook op mijn eigen boekenblog (vooralsnog te vinden op dobbinga.wordpress.com) en daar schrijf ik vaker (maar zonder echte regelmaat) over mijn leeservaringen. Ik ben trouwens Johanna Dobbinga, vergevorderde veertiger en woonachtig in Noord-Scharwoude. Lezen hoort al van jongs af aan tot mijn favoriete tijdsbestedingen en sinds ruim twee jaar vind ik het leuk om mijn ervaringen te delen via mijn boekenblog.

Wat mijn smaak betreft, tja, over smaak valt niet te twisten :) Maar ik houd van afwisseling, dus af en toe een chicklit, een feelgoodroman, dan weer eens een spannende thriller of fantasyverhaal, maar stiekempjes ligt mijn hart het meest bij "literatuur". Wat dan precies literatuur is, daarover kunnen we heel lang met elkaar discussiĆ«ren, maar wat ik er onder versta zijn boeken die niet alleen draaien om de verhaallijn, maar die juist door een bijzondere schrijfstijl of prachtig taalgebruik prettig zijn om te lezen. En als de inhoud dan ook nog tot nadenken aanzet, ook als het boek al lang uit is, ja dan ben ik echt tevreden.

Misschien heb jij ook wel eens dat jij tijdens het lezen van een boek, terug moet denken aan een ander boek. Dit noem ik "associaties" en die laat ik graag terugkomen in mijn leeservaringen. Soms zijn die spontane associaties heel voor de hand liggend, maar soms word ik ook bijna door mijzelf verrast. En ook hier zul je zien dat ik rijp & groen, jong & oud etc. met elkaar verbind. Ik trek mij niet veel aan van wat anderen ergens van vinden, want ik wil plezier hebben en houden in lezen en maak daarom mijn eigen keuzes.

De bibliotheek is een plek waar je mij regelmatig kunt treffen. Ik snuffel daar graag rond, kijkend op de tafels en met een schuin hoofd de titels in de schappen lezend. Maar ik ben ook erg blij met de online-mogelijkheden die de bibliotheek tegenwoordig kent: vanuit mijn luie stoel een boek reserveren en een seintje op mijn smartphone krijgen als het voor mij klaar ligt. Zo makkelijk! En dan is het dus ook helemaal niet belangrijk of dat boek ook echt tot de collectie van Langedijk hoort, want door het landelijke netwerk is er meestal op redelijke termijn wel ergens een exemplaar beschikbaar.

Ik hoop dat mijn leeservaringen jou kunnen inspireren met welke boeken jijzelf in de bibliotheek kiest om te lenen en te lezen. En natuurlijk vind ik het leuk om te horen wat je van mijn leeservaringen vindt en of jij eenzelfde of juist een totaal andere mening over een bepaald boek hebt. Dus reageer vooral, via de blogpost of via mijn facebookpagina Theonlymrsjo of twitter (ja, ik geef het toe. Ik ben verslingerd aan sociale media).

Veel leesplezier!

theonlymrsjo

1 opmerking:

  1. Dag Johanna,
    Wat fijn dat je als gastblogger bij bieb Langedijk begint. Ik zal je bijdragen volgen. Veel succes en leesplezier!

    BeantwoordenVerwijderen