woensdag 18 mei 2016

Het lied van de dodo (Belangrijk Boek 2)


 Voor die mensen die vorige week op vakantie waren, en nu niet in de zon zitten even een korte samenvatting van het voorafgaande.

Tot ergens in september kun je de boeken die je belangrijk vindt intikken op/in een website. En daarna wordt dan bekend gemaakt wat het belangrijkste boek van Nederland is.

Belangrijk is, volgens mij, iets anders dan "mooi", of "ontroerend", of zeg "spannend".

Ik bedacht drie boeken die voor mij belangrijk zijn.

Boek 1 staat hier. Vandaag boek 2.

David Quammen - Het lied van de dodo.

Het mooie van bibliotheken is dat je er boeken kunt vinden, en tijdelijk mee kunt nemen, die je graag wilt lezen. Boeken waarover je gehoord hebt. Boeken van schrijvers of schrijfsters waarvan je al andere boeken las.

Het nog mooiere van bibliotheken is natuurlijk dat je er over boeken kunt struikelen waar je nog nooit van gehoord hebt, over onderwerpen waar je niets van weet. Het lied van de dodo was voor mij zo'n struikelboek.

Quammen schrijft in dit vuistdikke boek over Darwin, over Wallace die ook de evolutietheorie formuleerde en Darwin opjoeg om de theorie te publiceren. Het gaat over het uitsterven van diersoorten, over waarom dieren op eilanden veel groter of kleiner worden dan op het vasteland. Het gaat over mieren, over E.O Wilson, Tinbergen en nog een doos wetenschappers. Quammen schrijft over natuurbeheer en of het beter is om één groot natuurgebied te hebben of juist een hoop kleine die met elkaar verbonden zijn. En nog zeker 73 andere dingen.

Nee, daar gaat uw hart niet sneller van kloppen, van die opsomming. Toch?
Toen ik het boek zag bleef mijn hart steenkoud. Echt. Maar ik las het toch. Omdat het in een kast van de bibliotheek stond. En het mooie is, ik vond het prachtig. Want anders dan andere schrijvers over wetenschap kan Quammen razend toegankelijk, goed en boeiend schrijven. Het blijft een vuistdik boek maar het leest als een erg goede roman.

Na "het lied van de dodo" verslond ik jarenlang boeken over biologie, het ontstaan van het leven, iebelig kleine celletjes, dna, ruzies in de wetenschappelijke wereld over schijnbaar futiele priegeldingen. Mijn boekenkast thuis nam met zeker 5 meter evolutiegedoe toe.

En dat allemaal door dat ene belangrijke boek uit de bibliotheek.

Quammen schreef meer (en schrijft gelukkig nog steeds), niet alles is vertaald maar wat er te leen is vindt u hier. Er is een mooie biografie over Darwin en een verontrustend boek over virussen die van dier naar mens overspringen en dat in het Engels gewoon "Spillover" heet maar in het Nederlands de slaapsaaie titel "Van dier naar mens: over de opkomst van levensbedreigende infectieziekten" heeft gekregen.

Struikel er eens over.
Voor je het weet heb je een nieuwe hobby.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten