woensdag 11 mei 2016

Een avond in Amsterdam (Belangrijk Boek 1)


Voor die mensen die vorige week op vakantie waren, en nu niet in de zon zitten even een korte samenvatting van het voorafgaande.

Tot ergens in september kun je de boeken die je belangrijk vindt intikken op/in een website. En daarna wordt dan bekend gemaakt wat het belangrijkste boek van Nederland is.

Belangrijk is, volgens mij, iets anders dan "mooi", of "ontroerend", of zeg "spannend".

Ik bedacht drie boeken die voor mij belangrijk zijn.
Vandaag nummer 1

K. Schippers - Een avond in Amsterdam.

Ik denk dat ik "Avond" ergens tussen mijn 20ste en 25ste las. Eerst in de bibliotheek, later kocht ik een eigen exemplaar. En heeft serieus de manier waarop ik naar dingen kijk veranderd.

Het boek gaat minutieus in op dat wat er gebeurt vanaf het moment dat de hoofdpersoon de deur van het kantoor achter zich dicht doet tot hij thuiskomt. Tot in het uiterste details wordt ingegaan op hoe hij de trap afloopt, wat voor jasje hij graag draagt (en hoe hij eindeloos kan pulken aan een knoop die nog net vastzit), aan welke kant van de gracht hij loopt, het café dat hij soms bezoekt. En dat keer op keer, vanuit licht verschuivende perspectieven.

Klinkt dat saai? Misschien is het dat ook wel. In ieder geval ken ik geen boek als dit boek. Nou ja, ik ken er nog één die gaat over de gedachtes die iemand heeft terwijl hij op een roltrap staat maar met gedachtes kun je meer laten gebeuren.

Maar, is het saai? Ja, maar ook weer niet. Het laat het leven zien zoals we dat allemaal hebben. Waarin je de belevenissen soms moet zoeken in hele kleine details, waarin dingen zich eindeloos herhalen. Waarin maar heel soms (of zelfs nooit) iets spannends gebeurt en maar heel hoogst zelden iets heroïsch en waarin niemand zinnen denkt zoals ze in echte doorwrochte literatuur beschreven staan.

Een avond in Amsterdam is het feest van het gewone, het alledaagse, het leven dat jij en ik ook hebben.

Voor mij waren de details in het boek belangrijk, het eindeloos doorgaan over de voering van een jasje. Ik ging er anders van naar bijvoorbeeld kunst kijken, ging meer open naar andere muziek luisteren, ging veel meer op rare details letten en ik ging er vooral blijvend heel anders door naar andere mensen en het leven dat zij hebben kijken.

Het boek is, als ik het goed zie niet meer in druk en tot mijn grote schrik zie ik dat het ook nog maar in één bibliotheek in Noord Holland aanwezig is. Wat ik dan toch eigenlijk wel weer heel erg triest vind.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten