Hoe
schrijf je over een boek als dat van Thomas Verbogt: Als de winter voorbij is? Hoe leg je uit dat er geen
concrete lijn van voor naar achter in het verhaal van de hoofdpersoon zit en
dat het ontbreken daarvan totaal niet vervelend is? Hoe vertel je dat door het
regelmatig verspringen in de tijd van het verhaal, er weliswaar steeds meer
wordt vormgegeven aan het leven en de levenservaring van de hoofdpersoon,
maar dat je op, pak 'em beet, twee/derde deel van de roman nog steeds niet
zeker weet wat de importantie voor de verteller was om zijn verhaal te
vertellen?
Toen
ik op dat punt in het boek was, ontmoette ik een aantal medebloggers van
Een perfecte dag voor literatuur tijdens ons (zeer geslaagde) bezoek aan het
Damesleesmuseum en het Letterkundig Museum in Den Haag. Zij hadden het boek
inmiddels gelezen of waren er, net zoals ik, nog in bezig. En wij
constateerden met elkaar dat het heel mooi geschreven is, dat je niet anders
kunt dan doorlezen, dat het weliswaar "makkelijk" leest maar dat het
tegelijkertijd (prettige) moeite kost om het ook daadwerkelijk te lezen (in de
zin van verwerken, begrijpen, een plaats geven).
En
ik constateerde aan de hand van wat er allemaal werd uitgewisseld, voor
mijzelf dat er vanaf het begin toch een onderbuikgevoel is en dat ik
voortdurend op mijn hoede was om te ontdekken waar het
verhaal naartoe leidt. Ondanks en dankzij die onduidelijkheid is er een
boeiende sfeer. Ik was erg nieuwsgierig naar die ik-figuur en waarom het
verhaal verteld moest worden. En eigenlijk doet het er in die fase niet zo toe
óf het ergens naartoe gaat. En dan. Tja dan. Dan wordt in een paar rake zinnen
helemaal duidelijk waarom de wereld is stil komen te staan. En waarom de
hoofdpersoon, overigens met de naam Thomas, weet dat de wereld in slechts
luttele seconden kan veranderen. Onherstelbaar veranderen. Wat ik dan
uitermate knap vind, is dat alle ogenschijnlijk losse elementen uit het eerste
gedeelte van de roman nu in één keer op hun plek vallen.
Voor
Thomas is een rode draad dat hij opnieuw moet leren te leven, in die zin dat
hij moet leren loslaten en opnieuw beginnen. Hij heeft in zijn leven een aantal
verpletterende, traumatische ervaringen meegemaakt en dat maakt voor hem
steeds concreter hoe belangrijk het is om te leren leven, ademhalen, bewust
zijn. Een thema dat ook zo mooi naar voren komt in de door mij wel vaker
aangehaalde roman Joe & ik van Mireille Geus (Lemniscaat), over
een vader en zoon die met elkaar ook moeten leren hoe zij met hun levens
omgaan.
Het
indrukwekkende van lezen vind ik dat ik soms het gevoel heb dat een schrijver
mij rechtstreeks aanspreekt of de juiste woorden weet te vinden om te
verwoorden wat ik voel, denk en doe. Andere keren heb ik juist het gevoel
dat een schrijver schrijft over iemand in mijn naaste omgeving. Dat laatste was
dit keer het geval. Door de manier waarop de schrijver een aantal opmerkingen
en gedachten heeft beschreven, moest ik regelmatig aan een mij dierbaar persoon
denken. Ik ben er van overtuigd dat de manier waarop Thomas moet leren omgaan
met zijn leven, een eye-opener zou kunnen zijn voor die persoon. Thema's als
loslaten, het verleden het verleden laten en geen overbodige ballast
meesjouwen, zowel letterlijk als figuurlijk, passen prima bij die
persoon. Tegelijkertijd ben ik mij ervan bewust dat ik Als de winter voorbij is
wel aan die persoon zou kunnen aanraden, maar dat mijn emoties bij deze roman
mijn persoonlijke emoties zijn en niets zeggen over wat het boek voor die
andere persoon zou kunnen betekenen. En wat voor mij belangrijk is, hoeft dat
voor een ander niet te zijn. Daar moest ik ook aan denken tijdens de uitzending
op zondag 11 oktober van VPRO Boeken waarin de schrijver Ap Dijksterhuis gevraagd werd een definitie van
"geluk" te geven. Geluk is een subjectief begrip dat door
persoonlijke gevoelens en door feiten en omstandigheden wordt ingekleurd.
In
deze roman zitten van die echte "nadenkertjes", bijvoorbeeld over het
verschil tussen werkelijkheid en waarheid. Wat betekent dat en hoeveel invloed
kan dat op iemands levensinstelling hebben. Ook hier kun je nadenken over het
lidwoord "de": dé werkelijkheid en dé waarheid .... of een
werkelijkheid en een waarheid. Of een werkelijkheid en dé waarheid. Fantastisch
om over te filosoferen.
Thomas
Verbogt heeft een indrukwekkende hoeveelheid boeken geschreven.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik alleen een aantal jaren geleden Perfecte stilte van hem heb gelezen. Hoewel ik niet
meer alle details van dat boek weet, herinner ik mij wel dat hij ook daarin een
meeslepende manier van schrijven heeft met een licht ontroerende ondertoon. Een
ander element dat zowel in Perfecte stilte als in Als de winter voorbij is van
belang is, is de plotselinge omslag (althans voor de lezer) in
bewustwording en besef van de situatie. Verbogt schrijft heel duidelijk en
concreet, maar met meer dan genoeg ruimte om een eigen invulling aan het geheel
te geven. In mijn beleving betekent dit dat hij een geweldig
schrijverstalent heeft en dat hij het verdient om meer gelezen te worden.
Veel
leesplezier!
theonlymrsjo
Mijn
hartelijke dank gaat uiteraard uit naar Nieuw Amsterdam, alwaar deze
roman van Thomas Verbogt is uitgegeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten