woensdag 2 april 2014

Reiskookboek Frankrijk - Onno Kleyn (boek)






Vorige week kwam ik met veel plezier het  “Reiskookboek” van Onno Kleyn tegen in de bibliotheek. Tot mijn verbazing is het al enkel keren  herdrukt. Thuis gekomen zag ik voorin mijn eigen exemplaar, gekregen voor een  verjaardag, de datum 2004 staan. Mijn herinneringen gingen terug………
 
Al weer zo’n 10 jaar  jaren  gingen we met onze bijna achttienjarige zoon en zijn vriend op vakantie naar de Franse Alpen. De caravan, afgeladen met fietsen, kano’s, spatzeilen, zwemvesten, tenten  en nog veel meer. De jongens wilden veel trainen voor de kampioenschappen kano-polo die net na de zomervakantie gehouden werden. Het meer lag aan de camping dus dat konden ze niet beter treffen. De twee verbruikten de hele dag enorm veel energie met kanoën, trainen, fietsen en uitgaan natuurlijk!

Kortom, ze moesten goed eten vond ik en  dat hebben ze ook zeker gedaan.

Iedere dag haalde ik een “culinair, snel  klaar en  gerecht” uit het handige kookboekje. (Ik had zelfs een schortje meegenomen i.v.m. de vetvlekken.) Met een  glaasje wijn erbij genoot ik van het koken. Het leuke van de gerechten is dat ze echt Frans zijn zoals bijvoorbeeld de beroemde Coq au vin, mmmm, uiensoep, pasta’s en visgerechten. Op de lokale markt en in hypermarchés  konden we veel van die verse streekproducten en specialiteiten kopen. Op onze kleine tweepitter kon ik  alle gerechten  met succes klaarmaken. Er staan ook recepten in voor de skottelbraai en de barbecue. Bovendien geeft de auteur informatie over wijnen en kruiden.

Een echte aanrader dit fantastische kookboekje met overheerlijke eenvoudig klaar te maken recepten.

Er zijn ook reiskookboeken van hem verschenen over Italië en Spanje.

In ieder geval vonden de mannen het geweldig en ik zie ze nog elke avond met verwachtingsvolle gezichten aan de campingtafel schuiven. Dat  was echt genieten met ons allen.

Boeken van Onno Kleyn vindt u hier.  

Marianne van Vliet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten