vrijdag 8 november 2013

Billy Taylor - I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free (liedje)



Ooit was er geen internet.
Ooit, in de jaren 80 keek ik elke week naar een Engels tv-programma over films. Nou ja, eigenlijk keek ik er niet naar, ik bleef op tot het begon, luisterde naar de begintune, bleef dan nog even hangen en zette daarna de tv uit.

Want het ging om de begintune.
Waarvan de titel of uitvoerende nergens genoemd werd. Ook niet in de aftiteling van het programma, ik heb me een paar keer door het programma geworsteld om dat zeker te weten.

Ik heb wel eens gedacht om een brief naar het programma te sturen. Maar dat ging me net te ver.

Het niet-weten duurde tot de verschijning van het internet. Toen was het makkelijk. Naam van het programma intikken, nog wat woorden erbij. Klaar.

Mysterie opgelost.

"I wish i knew how it would feel to be free" werd door Billy Taylor en Dick Dallas geschreven in 1952. Het lied werd in de jaren 60 "gebruikt" door burgerrechtenorganisaties in de VS. Nina Simone heeft er ooit nog een mooie versie van opgenomen. Net als veel andere mensen trouwens.

Ja, het staat er allemaal wat kortig. Dan kan ik wel weer een hoop gaan zeggen over Billy Taylor, en dat de rest van zijn muziek ook heel leuk is. Of dat het een mooi gospelachtig soul piano dingetje is.
Maar luister gewoon zelf even.
En wees blij dat u niet jaren hoeft te wachten voor u weet welk lied het is

Geen opmerkingen:

Een reactie posten