donderdag 19 september 2013

Appjenou?! (geniale muziekapp)



Echt hardop lachen overkomt me niet vaak tijdens een jazzconcert.
En nou niet meteen afhaken omdat er jazz in de vorige zin stond.

Tin Men and the Telephone is een Nederlandse groep, en ze maken jazz.
Ik dacht, ik durf het, ik zeg gewoon nog een keer jazz. Niet wegklikken nou.

Ooit lachte ik hardop tijdens een nummer dat Tin Men and the Telephone speelden waarin samples van een TomTom stem waren verwerkt. Het begon gewoon, met "Ga hier links" maar het ontaarde al vlug in "Wat zei ik nou? Keer om!", "Ach, kijk, jonge eendjes" en "Je moeder zei al dat je slecht luisterde".

Om jazz kun je dus ook lachen.

Na hun laatste cd "Moetjenou?!" had de groep natuurlijk een nieuwe cd kunnen maken. Zo hoort het. Cd maken, optreden, cd maken, optreden.

Maar in plaats van een cd is er nu een app, "Appjenou?!".

En die is geniaal, echt. Ook als je normaal alleen meefluit met Robin Thicke is het de moeite waard om de app te downloaden. Het ding is gratis al is de content dan beperkt, voor 2 euro nog wat krijg je toegang tot de volledige content.
De app zorgt ervoor dat je verschillende versies van een nummer kan horen, instrumenten kunnen aan en uit worden gezet en je kunt schuiven met de graphics.
In het nummer "Gimme some moo", dat inderdaad over koeien gaat kan bijvoorbeeld het weer veranderd worden, van zonnig naar vuig regenend. En de muziek veranderd mee.

Het stukje van de app dat me het meest nieuwsgierig maakt is het deel waarmee je, tijdens een concert van de groep schijnbaar de gemaakte muziek kunt beïnvloeden.
Volgende week wordt de app officieel gepresenteerd. Eindelijk hoeft de telefoon dan eens niet uit.
En kan ik ook eens meespelen tijdens een heus concert.

Appjenou?! is er voor de iPhone en iPad, de gratis versie staat hier.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten