vrijdag 1 februari 2013

"Was ik er geweest dan had ik graag een antwoord gegeven" of Een andere afwezigheidsmelder



Het instellen van de afwezigheidsmelder in het mailprogramma is één van de kleine, maar erg fijne genoegens in het leven van de hardwerkende kantoorarbeider. Je hebt al bijna vrij en met wat muisklikken en ingetikte zinnen zorg je er voor dat de mensen die jou de komende tijd amechtig gaan proberen te bereiken een vriendelijke doch duidelijke boodschap krijgen.

Zelf kom ik vaak niet verder dan "ik ben afwezig tot en met ..." en dan nog wat zinnen over dat men in nood die en die kan proberen te bereiken. Ik heb een keer "het is zinloos, ik ben er niet" ingetikt, maar dat vond ik toch wat wuft.

Maar het kan natuurlijk anders.

Gisteren was het Gedichtendag. Eigenlijk had dit bericht dus gisteren geplaatst moeten worden, maar ja toen stonden we weer in de krant.

Op een pagina van de website die helemaal over de Gedichtendag gaat staan een aantal gedichten die je in plaats van de saaie, voorspelbare zinnen als "out of office" bericht zou kunnen intikken.

afwezigheidsassistent(e)

raak niet in paniek, sla geen alarm.
robotfoto’s hoeft u niet te verspreiden,
die flatteren me niet. 

en, er is geen misdaad in het spel,
ik verliet het schip zonder slag of stoot.

tot [de datum van mijn terugkeer]
heeft het geen zin mij te zoeken,
ik heb mij in een wekkerloze tijd verstopt.

zodra ik weer tevoorschijn spring,
zit ik zo snel als kan in uw postvak in
met een veelkleurige vakantieherinnering.

in geval van grote nood neemt u contact
met de dichtstbijzijnde hulpdienst, mijn collega
[met de naam, het e-mailadres en het al dan niet
directe telefoonnummer].

met wat geluk slaat de bliksem
tussen u beiden in.

David Troch

Kijk, dat ziet er toch meteen heel anders uit. Op de pagina staan nog wat voorbeelden, het zal nog lastig kiezen worden. Maar gelukkig heb ik nog even voor ik er één hoef te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten