vrijdag 11 oktober 2019

Prik eens in de luchtbel van een succesgoeroe!


Ik kan heel creatief zelf een stukje tikken. Maar Richard Engelfriet zegt het zelf veel beter. Dus tik ik een deel uit het voorwoord van zijn boek 'De succesillusie' gewoon over.

"Ik heb een hekel aan flauwekul. Ik kan me mateloos ergeren aan mensen die zonder enige onderbouwing allerhande luchtbellen de wereld in helpen. Of aan methodes, stappenplannen en managementjargon zonder inhoud. Ik heb niets met het creĆ«ren van pro-active, synergetische win-win-situaties die we van onderop met de factor mens proberen te integreren tot een optimaal geborgd eindresultaat. 

Helaas gaan inspiratie en flauwekul vaak samen. Zeker op het gebied van succes. Daar krijgt dagelijks allerlei recepten opgelepeld zonder dat er ook maar enig bewijs is [...].

Door al die succesformules groeit de overtuiging dat er voor ieder probleem een oplossing is; succes is een keuze. Daarmee vergroten we helaas ook het gevoel dat mensen die niet succesvol zijn dat aan zichzelf te wijten hebben [...].

In de wereld van succesgoeroes is geen ruimte voor individueel talent, geluk, omstandigheden en toeval. Daarmee doen we de mensen die keihard werken en toch tegenslag ervaren ernstig tekort. Denk aan de fantastische docenten die afbranden omdat ze van hun management rapportages moeten maken met SMART gestelde doelen en middagen moeten vullen om te kletsen over het nieuwe mission statement.

De meeste succesformules zijn helemaal geen onderdeel van een oplossing, maar een onderdeel van het probleem. En met dat probleem ga ik [...] aan de slag. Om het maar eens in authentieke goeroe-taal te zeggen: U krijgt eenvoudige tools aangereikt waarmee u goeroes en hun succesformules daadkrachtig kunt bestrijden. [...] En ervaar daarna een enorme opluchting: u kunt weer gewoon aan het werk zonder al die flauwekul. Succes verzekerd :-)"

Richard Engelfriet reikt zijn tools om door de luchtbellen van succesgoeroes en consultants te prikken aan tijdens zijn lezing op maandag 28 oktober om 20.00 in de Bibliotheek in de Binding.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten