woensdag 18 april 2018

Rare boeken op de radio

Dromen, als er iets is waar ik een hekel aan heb dan is het wel aan dromen.
Oh, wacht, niet m'n eigen dromen, die gaan best wel. Nee, dromen in boeken en in films. Daar word ik toch vaak zo vreselijk flauw van. Zit je net goed in een verhaal duwt een schrijver er opeens een droom in. Bah. In een droom kan van alles, logica hoeft niet en zo'n ding zit vaak ook nog vol vage psychologische verwijzingen. En als de schrijver geen zin meer heeft dan stopt de droom gewoon. Kunstgrepen vind ik het, ophoudende stukken tekst, een uitvlucht van een schrijver die het niet meer weet.

Een paar weken terug las ik een boek van Kazuo Ishiguro, "De troostelozen". Ik begon er vrolijk aan. De tekst op de achterflap vertelde over een muzikant die in een plaats terecht kwam waar van alles aan de hand was en waar de muzikant een belangrijke opdracht had. De eerste bladzijdes las ik opgetogen. Fijne zinnen, mooie opbouw. Maar na 8 of 9 pagina's bekroop me het gevoel dat er iets raars aan de hand was. De hoofdpersoon stond namelijk al een paar pagina's met een meneer in de lift die zijn koffers naar zijn kamer zou brengen. En de sjouwende man ging maar door over hoe belangrijk het was dat hij de koffers niet op de grond zou zetten.

Het boek van Ishiguro bleek één lange droom te zijn. Van meer dan 500 pagina's.

En hoewel ik dromen in boeken verafschuw vond ik het een erg goed boek.

Dinsdag 24 april mag ik mijn maandelijks uurtje op Compleet FM weer vullen. Van 10 uur in de ochtend tot 11 uur. En deze keer doe ik twee moeilijke boeken. Of lastige boeken. Rare boeken mag ook.

Naast het boek van Ishiguro gaat het over "De bleke koning" van David Foster Wallace. Nu al het raarste boek dat ik dit jaar las. Een verhaal over mensen die bij de belastingdienst in Amerika werken, verveling, bureaucratie. En dan zo complex geschreven dat je er soms vrij radeloos van wordt. Maar ook weer heel erg vrolijk. Ik dan.

Naast bibliotheeknieuws mag ik ook de muziek zelf uitzoeken. Ik denk dat het muziekjes worden van Biosphere, Morton Feldman, Lambchop, Vijay Iyer's project over de dromen van veteranen van de oorlogen in Irak en Afghanistan, Eric Clapton's beste gitaarsolo en nog wat dingen.

Moeilijke boeken, rare muziek, ik heb er nu al zin in.

Ton


Geen opmerkingen:

Een reactie posten