dinsdag 10 april 2018

Afra aan de lonkende leestafel


Veel is tegenwoordig marketing, en dat woord is vaak weer een soort versjieking van iets eenvoudigs als reclame.
Dus eigenlijk zou ik nu een zin als "ik beleefde menig fijn uur met de prachtige boeken van Afra Beemsterboer" moeten tikken.
Maar dat zou natuurlijk dikke onzin zijn.
Ik heb immers nog nooit een boek van Afra Beemsterboer gelezen.

Afra Beemsterboer, u weet het waarschijnlijk is een schrijfster van familieromans uit Langedijk. Niet zomaar een schrijfster van een enkel boek, ze heeft een fikse rij titels op haar naam staan.

Ik las ze nooit, maar ken ze wel. Mijn moeder veerde namelijk altijd op als ik van haar een boek meebracht uit de bibliotheek. Nou ja, echt opveren ging niet meer zo heel erg maar blij werd ze wel van zo'n boek. Waar ik dan ook weer blij van werd want met regelmaat werd ik licht wanhopig van haar "Nee, dat is niks", "Ouderwets" of "Veel te godsdienstig" opmerkingen bij de boeken die ik voor haar uitzocht. Familieromans, ze lijken zo makkelijk, maar dat valt vies tegen. Om een goed verhaal fijn op te schrijven, lekker leesbaar maar weer niet oubollig, daar moet je talent voor hebben.

Volgens mijn moeder had, of beter heeft Afra Beemsterboer dat talent.
En geloof me, als mijn moeder dat zei dan klopt dat. 

Aanstaande vrijdag, 13 april is er in de bibliotheek van 15.00 tot 16.00 uur een workshop van Afra Beemsterboer over hoe dat nu gaat, schrijven. Workshop klinkt misschien wat officieel en plechtig maar dat is niet de bedoeling. Afra vertelt over haar ervaringen met het schrijven van familieromans en als u wilt kunt u wat oefenen.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten