vrijdag 6 mei 2016

Met lijstjes moet je niet spotten.

Ik neem mijn lijstjes serieus.

Dus als er ergens een website opduikt waar je jouw belangrijkste boek aan mag vinken of in kunt tikken, dan ga ik daar wel eens goed voor zitten.

Maar eerst is het woord "belangrijk" natuurlijk belangrijk.

Belangrijk is niet hetzelfde als "mooi", of "ontroerend" of zelfs maar "spannend".
Belangrijk is, nou ja, belangrijk.
Belangrijk is een boek dat je ooit las en dat je anders naar dingen, de wereld, jezelf liet kijken. Belangrijk is een boek dat je anders liet kijken, waardoor je anders ging denken.

Een mooi boek, dat kan natuurlijk ook belangrijk geweest zijn. Maar het hoeft niet.

2016 is het jaar van het boek. En omdat dat zo is is er nu (tot ergens in september) een website waar je je belangrijkste boek of boeken kunt kiezen. Om het je makkelijk te maken zijn er door belezen bekenden al flink wat boeken uitgezocht. Daar kun je voor kiezen. Maar leuker is het, lijkt mij om zelf na te denken over de boeken die belangrijk zijn geweest, of nog zijn voor jou. Voor jezelf. Daar heb je toch geen bekende mensen voor nodig. Lijkt mij.

Ik dacht dat je er drie mocht kiezen, of in mocht vullen. Of dat echt zo is zie ik eigenlijk nu even nergens staan. Maar ik ga drie boeken kiezen. Drie belangrijk boeken.

Geen Salinger, Salter, Tellegen, Van Lieshout, Kerouac, Burroughs, Voskuil, zelfs geen Boudewijn Buch. Allemaal schreven die boeken die ik erg mooi vind. Maar er zijn belangrijker boeken.

U hoort er nog over, een volgende keer.
Tot die tijd kunt u er mooi zelf ook even over nadenken.
Al dan niet zittend in de zon.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten