vrijdag 21 september 2018

Robin bij het Taalcafé



Er stond al eerder een stukje van en over Robin Corbee en haar hulphond op dit blog. Laatst was Robin aanwezig bij een Taalcafé en daar schreef ze het stukje hieronder over.

Het taalcafé.

Spelen met taal onder het genot van een kopje koffie, dat is het taalcafé in een notendop. Een paar keer in de week komt hier een kleurrijk gezelschap van verschillende culturen bijeen, met allemaal hetzelfde doel: het leren van de Nederlandse taal.
Men begint met zijn allen aan tafel, met een kopje thee, koffie, een koekje en een gezellige babbel.
Iedere maand staat het taalcafé in het teken van een ander thema en in september is het: kleding. Er worden de taalklanten vragen gesteld, zoals: welke kleren draag je in welk seizoen? Wanneer de taalklanten er met woorden niet uitkomen, worden handen en voeten gebruikt. Maar er word vooral veel gelachen.
De drijfveer achter het taalcafé zijn zonder twijfel de vrijwilligers. Zij geven de taalklanten de individuele aandacht die zij verdienen. Iedereen leert op zijn eigen niveau en op zijn eigen tempo. Het taalcafé is laagdrempelig, omdat hier de werkdruk ontbreekt. ‘Ik leer hier meer dan op mijn eigen school!,’ verteld een van de taalklanten enthousiast.
Toen ik het taalcafé binnenreed om er een stukje over te schrijven, was ik redelijk nerveus. Ik was bang dat men mij zou beoordelen op wat zij als eerste zagen: mijn rolstoel. Maar dat gebeurde niet, ik werd door iedereen met een warme glimlach ontvangen. Elkaars verschillen accepteren gaat hier even makkelijk als het drinken van een kopje thee.
Houdt u van taal en wilt u een ander graag een handje helpen? Of heeft u zelf moeite met de Nederlandse taal? Kom dan gerust een keertje langs. Elke maandagochtend is het taalcafé te vinden in de Mariaschool in Noord-Scharwoude om 9.30 tot 11 uur, iedere woensdag- en vrijdagochtend van 9.30 tot 11.30 uur, in de bibliotheek in de Binding, Bosgroet 4.
Iedereen is welkom!

Robin Corbee

Geen opmerkingen:

Een reactie posten