donderdag 13 augustus 2015

En nu gaat GItta ook nog weg


"Gaat het een beetje?"
"Ach weet je, het is best heel raar. Een hele tijd heb ik er eigenlijk nauwelijks over nagedacht. Ik dacht, dat duurt nog zo lang. Maar nu is het opeens zover. Toen ik vanmorgen wakker werd dacht ik opeens "Maar wat doe ik nu volgende week woensdagochtend, als ik niet meer hoef te werken?".

Alles is anders, alles wordt anders.

Er gingen medewerkers weg. Begin deze week is de spel-o-theek bij de bibliotheek in getrokken. Ergens half september wordt de jeugdafdeling op de eerste verdieping naar de benedenverdieping verplaatst. Kantoren komen op een andere plek, op dit moment weet ik eigenlijk nog niet waar in het gebouw De Binding mijn bureau staat.

En nu gaat Gitta ook nog weg.

Gitta (op de foto met één van haar kleinkinderen) werkte 21 jaar bij de Bibliotheek Langedijk. Ze werkte vooral in de uitlening en daardoor is ze één van de gezichten van de bibliotheek. Daarnaast "deed" ze de tijdschriften, ze kwam met voorstellen als er een nieuw interessant blad was of bekeek welk blad er weg moest/kon als er weer eens bezuinigd moest worden. Ze vertegenwoordigde de medewerkers in de personeelsvertegenwoordiging en zorgde voor vrijwilligers die met boeken langs mensen die niet naar de bibliotheek toe konden en kunnen komen.

En dat zijn maar een paar zinnen, ze zijn zo opgeschreven. Maar, net als de andere mensen die hier werken en werkten deed ze dat met tomeloze inzet en hart voor de zaak. En dat is lastig in woorden uit te drukken.

Ergens op het internet vroeg deze week iemand zich af waarom er zoveel oudere mensen in bibliotheken werkten. Daar las ik bijna een kwalificatie over "oud" in. Dat heb ik genegeerd. Maar het antwoord op de vraag is simpel, omdat de mensen die in een bibliotheek werken dat belangrijk, mooi en leuk werk vinden. En daar dus helemaal niet mee willen stoppen.

Gitta gaat met pensioen. Door het hele bezuinigingsgedoe heeft het er nog om gespannen of ze haar pensioen hier nog zou halen, maar gelukkig is dat goed gekomen. Haar uren worden niet meer opgevuld, bezuinigingen, ik heb er al te vaak iets over moeten schrijven. Hoe we haar werkzaamheden over gaan nemen? We gaan het proberen, zullen we het daar op houden?

Zaterdag 22 augustus is Gitta's laatste werkdag. Mocht u nog even willen zwaaien of iets in die richting, dan kan het nog.

En dan moet er nog een muziekje. Gitta is gek van Bruce Springsteen en de Rolling Stones. Door dat laatste bandje is de keuze makkelijk.


Ton

Geen opmerkingen:

Een reactie posten