dinsdag 18 maart 2014

Monster Physics (app) en BibliotheekPlaza


Afgelopen donderdag was in Amsterdam BibliotheekPlaza. Een dag waarop ideeën over de toekomst (van de bibliotheek) de ronde doen. Waar verschillende sprekers aan het woord komen. Waar het woord inspiratie voorop staat.

De korte omschrijving van hoe de dag zou worden was:
Hebben we één stip aan de horizon nodig voor het werk van Openbare Bibliotheken? Of kunnen we voort met meerdere visies? Want hoe verhoudt de landelijke visie zich tot de lokale realiteit. Bijten die elkaar of streven we uiteindelijk toch allemaal naar hetzelfde?

En daarmee kun je werkelijk alle kanten op...en dat gebeurde dus ook.

Van auteur Thomése naar auteur en scenario planner Richard Watson, naar bedrijfsverloskundige Guido Thys naar lifehacker Martijn Aslander naar futurist Thomas Frey. En bij die laatste ging het mis.

Waar de dag verder vol ideeën, realiseerbare tips en een soort omdenken naar je bedrijf zat...kreeg ik bij Thomas Frey van het DaVinci instituut het gevoel dat ik in een slechte science fiction film beland was.  En raakte ik de link naar de bibliotheek volledig kwijt ...

Waar de anderen lieten blijken dat de bibliotheek een toekomst heeft, maar dat er meer moet zijn dan alleen de papieren boeken, dat was prettig, soms zelfs logisch, vaak verhelderend.

De Openbare Bibliotheek is een prachtige plek, een van de weinige plaatsen die écht openbaar zijn, waar iedereen mag en kan komen, om te zitten, te snuffelen, lezingen bij te wonen , enfin, je kent het wel. En dat we dat moeten uitbreiden, laat er naast de boeken meer mogelijk zijn in de bieb. Prachtig.
Dat het leerzaam zal zijn om een 3D printer te hebben, samen te werken met anderen, is geweldig. De bibliotheek als leer-, inspireer- en ontmoetingsplaats.

Maar toen kwamen de plannen om huizen te printen en auto' s en daarna een bord met geprint eten... Help....geprint eten? En ja, misschien is het wel zo dat we dat in 2025 allemaal doen en heel normaal vinden. Ik ben er nu nog even niet aan toe..
En ik ga ook nog geen nieuw huis laten printen... Laat maar even.

Daarmee bedoel ik niet dat het niet leuk is dat het zou kunnen en dat het geweldig is om te brainstormen over de toekomst en toekomstige uitvindingen.
Thuis heb ik daar al regelmatig mee te maken.
Mijn 8- jarige wil uitvinder worden. Willy Wortel uit Donald Duck is zijn held.
Aan mijn muren hangen tekeningen en ruim 2, 5 jaar terug tekende hij een 3 D printer. Want zou het niet leuk zijn als dat kon... Dat het ding al uitgevonden was kwam ik iets later pas achter. Tot grote teleurstelling bij mij thuis...

Om hem bij te staan in de passie voor uitvinden, heb ik een leuke app gekocht. Monster Physics ( ja, de titel van het blog slaat ergens op! ). In de Appstore vind je een Lite (gratis) en een betaalde versie.
Je kunt je eigen monstertje maken, dat graag fruit eet en je kunt bijvoorbeeld een ruimteschip bouwen, een auto, een helicopter etc. Belangrijker nog, je kunt ze testen! Als je een constructiefout maakt, dan werkt het niet. Je uitvinding gaat alleen rijden, vliegen of glijden wanneer het een goed ontwerp is.
Niet alleen kun je dingen uitvinden, je kunt ook problemen oplossen of natuurkundige dingen leren over hoe bv de zwaartekracht werkt.
Alles is in het Engels en geschikt vanaf 9 jaar volgens de makers van de app.
Dat Mike hier naar de maan gaat en dat Glunk met een superpropeller vliegt is allemaal prima.
Dat is beter te pruimen dan geprint eten...

Karin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten