dinsdag 2 juli 2013

Luisteren naar de Bieb

"Maar, doet hij het nog dan?"
De meneer van de telefoonwinkel kon zijn verbazing niet echt onderdrukken toen hij de Simkaart uit mijn oude telefoon haalde.
Ik knikte.
"Jawel, al kan er niet heel veel meer met het ding"
De meneer keek me aan en vertelde dat ik het toestel twee jaar geleden al in had kunnen ruilen. En ik bedacht me dat het vast weinig zin had hem uit te leggen dat er nog mensen zijn die niet de hele tijd met hun telefoon in de weer zijn.

Maar goed, het is dus zover. Ik heb een nieuwe mobiele telefoon. Nou ja, bellen doe ik met ding eigenlijk nauwelijks. Mobiele telefoons heb je tegenwoordig geloof ik meer voor wat er verder allemaal nog mee kan. Al zit ik nog wat in de ontdekkende fase. De hele hype met Wordfeud heb ik bijvoorbeeld tot nu toe vanaf de zijkant bekeken. De oude telefoon kon daar niets mee. En nu ik er wel wat mee kan zoek ik me plots rot naar woorden met rare klinkers die ik op een schermpje aan kan leggen. Wat nog niet erg lukt.

Wat wel lukt is luisteren met de LuisterBieb.

Ik zit nogal eens in de trein. En daar wil ik soms ook nog wel eens iets anders doen dan naar muziek luisteren, of naar de passagiers om me heen. En dus kan ik wel wat met de LuisterBieb.

Een handig appje (dat ik dat woord nog eens in een blogtekst zou schrijven!) waarmee je eenvoudig naar voorgelezen boeken kunt luisteren. Een paar klikken op het schermpje en je luistert naar allerlei verhalen. Op dit moment zijn dat nog veel oudere, rechtenvrije titels. Al hoorde ik vanmorgen nog de stem van Maarten van Rossem voorlezen uit eigen werk. In het najaar van 2013 komen er ook een aantal nieuwe, rechtendragende (naar woord maar het is niet anders) boeken beschikbaar in de app.

Het is aanwinst. Voor als je een moderne, werkende telefoon met internetverbinding hebt. Want echt, soms is luisteren naar een boek veel leuker dan het gedachteloos spelen van een spelletje.

O, en mocht u trouwens een woord weten met een x,y en c dan oor ik graag van u.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten