donderdag 13 december 2012

Nederland als zoekplaatje


"Staat er echt op iedere pagina een piet? op twee pagina’s heb ik 'm nog niet gevonden.."

Deze vraag is één van de opmerkingen die ik tegen kwam toen ik op het internet rondkeek naar informatie over het boek "Nederland" van Charlotte Dematons.

En het is een nogal typerende opmerking. Al kon ik piet op meer dan twee pagina's niet vinden.

Boeken als "Nederland" zijn er wel meer. De beroemdste, of bekendste zijn de boeken rond het figuurtje Wally van de tekenaar Martin Handford.  In die boeken staan grote, heel volle tekeningen waarop ergens het figuurtje Wally te vinden is. De kunst is Wally te vinden. Voor je tureluurs wordt.

Kinderen zijn er beter in dan volwassenen zegt men. Gelukkig, dan ligt het dus niet aan mij.

Nederland is een prachtig boek op groot formaat dat vol staat met mooie, gedetailleerde tekeningen van Nederland. Je ziet de Euromast en de Afsluitdijk, het verleden en het heden. En op al die grote tekeningen zijn steeds een aantal figuren verstopt. Sietske en Hielke uit "De Kameleon" zijn er, de Kleine Kapitein is ergens en ook zwarte piet staat er op. Al is het makkelijker om op te noemen dan om ze te vinden.
Eerlijk gezegd werd ik er enigszins zenuwachtig van. Maar ik ben dan ook geen kind meer. Kinderen kijken anders.

Een heel erg mooi kijk en zoekboek is het, "Nederland" van Charlotte Dematons. Het prentenboek is gemaakt voor kinderen vanaf een jaar of 4. Al zul je jongere kinderen waarschijnlijk eerst even uit moeten leggen wie Hielke en Sietske zijn. Maar daarna hebben zij ze vast vlug gevonden. Zij wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten