woensdag 20 april 2011

"Wel!" "Niet!" "Wel!" "Niet!"


(Interview van Robert Jensen met Marcel Crok)

De aarde warmt op. Daar zijn veel mensen het over eens.
De aarde warmt op en dat is erg. Daar zijn al wat minder mensen het over eens.
De aarde warmt op, dat is erg maar we kunnen er wat aan doen. Nog lastiger.

In een vorig stukje zei ik al dat ik een voorstander van wetenschap ben, wetenschap die met cijfers en koele argumenten dingen aantoont. Sommige mensen denken dan dat ik gek ben op simpele feiten en dat ik denk dat iets of waar of onwaar is. Maar dat is maar schijn. Over weinig dingen kun je zo van mening verschillen als over wetenschappelijke zaken.

Een ultiem voorbeeld daarvan is wel het klimaatdebat. Bergen cijfers maar de interpretaties schieten alle kanten op.

Om eens iemand aan het woord te laten met een andere, kritische kijk hebben we Marcel Crok gevraagd om in de bibliotheek zijn verhaal te komen doen.

Marcel Crok studeerde fysische chemie in Leiden en was o.a. redacteur van het tijdschrift Natuurwetenschap & Techniek. Aan zijn boek, 'De staat van het klimaat' ging een lange en intensieve studie vooraf. Na publicatie deed het veel stof opwaaien omdat Crok in het boek een verhaal schetst waaruit blijkt dat we volgens hem op het verkeerde been worden gezet omdat vriendjespolitiek en misleiding het internationaal klimaatonderzoek zouden verzieken.

De ondertitel van zijn verhaal op maandagavond 9 mei is "Een koele kijk op een verhit debat". Een verstandig idee lijkt me, koel en nuchter kijken. Een woordspeling met "koel" en opwarming van de aarde" ligt voor de hand. Maar die maakt u zelf wel even denk ik.

Crok begint om 20.00 uur. Kaartjes kosten €3,- voor leden en €4,50 voor niet-leden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten